קידום מטרות אסטרטגיות בעזרת דו"ח KPI

You are currently viewing קידום מטרות אסטרטגיות בעזרת דו"ח KPI
  • קטגוריה:מנהלים
  • זמן קריאה:זמן קריאה 3 דקות
נכתב על ידי יובל מרנין.
לחברות המעוניינות בשירותי פרילנס או סדנאות של אנליסט, ניתן לפנות אליי [email protected]

מהו דו"ח KPI

דו"ח KPI הוא דו"ח המרכז את המדדים המרכזיים שמעניינים את החברה. דו"ח KPI מוצלח מאפשר לראות במבט חטוף אחד האם החברה עומדת ביעדים שהיא הגדירה לעצמה.

תהליך יצירת דו"ח KPI

על מנת שהדאטה אנליסט ייצור דו"ח KPI, עליו לדעת מהם היעדים המדידים שהחברה מעוניינת בהם או במילים אחרות מהם ה- KPI’s שהחברה רוצה למדוד (KPI – Key performance indicators).

לכל חברה יש יעדים שהיא רוצה להשיג ולכן על פניו קביעת ה- KPI’s שרוצים למדוד צריכה להיות משימה פשוטה. בפועל כאשר הדאטה אנליסט מבקש מהמנהלים לפרוט את היעדים ל KPI’s כמותיים המשימה הופכת למורכבת ואף יכולה להתחיל תהליך עומק וחשיבה אסטרטגית על הכיוון שהחברה הולכת אליו.

הגדרה אופרטיבית של מדדי ה- KPI’s.

נניח לרגע שקבענו שאחד היעדים החשובים לחברה הוא גיוס לקוחות חדשים. מכאן עולה השאלה: איך נגדיר לקוח חדש? האם לקוח שהשתמש פעם אחת במוצר או בשירות שלנו ולא חזר נחשב לקוח חדש? או שמא רק לקוח שהשתמש לפחות פעמיים בשלושת החודשים הראשונים מאז ההרשמה הוא לקוח חדש?

סוגיה נוספת במדידת היעדים היא בחירת המדד הסטטיסטי עבור היעד. אם למשל נקבע שלחברה חשוב לעקוב אחר ההכנסה מהלקוחות, האם נרצה לדעת מה ההכנסה מלקוח ממוצע או שנעדיף להשתמש בחציון? אם הדאטה אנליסט יבחר בממוצע התמונה עלולה להתעוות כאשר ההתפלגות היא לא הומוגנית כי אם יש הכנסה גבוהה מאד ממספר מועט של לקוחות הממוצע יקפוץ למעלה בעוד שההכנסה ממרבית הלקוחות נמוכה יותר. 

קביעת חלון זמן לדו"ח

כל דו"ח קבוע מתאפיין בחלון זמן שאליו מתייחסים הנתונים. ישנם דוחות שהנתונים מתעדכנים ברמה חודשית, ברמה שבועית וברמה יומית. לרוב דוחות KPI הם חודשיים וה- KPI’s יתייחסו לחודש של הדו"ח. למשל בדו"ח של חודש נובמבר 2019 נראה את מספר המשתמשים הפעילים שהיו בחודש נובמבר 2019.

מאפיינים ופילוחים

קביעת היעדים לבדה אינה מספיקה. את היעדים שנקבעו נרצה לפלח לפי המאפיינים של הלקוחות ולכן יש לקבוע גם מהם המאפיינים החשובים לחברה. מאפיינים יכולים להיות: מגדר, מדינה, תנועה אורגנית וכו'.

השוואות ועמידה ביעדים

קשה להסיק מסקנות ממדדי ה- KPI לבדם ולכן תמיד כדאי להשוות אותם ל KPI’s של חודש שעבר או לעונה הקודמת כדי שנוכל להבין את ההקשר של התוצאה החודשית. ניתן גם להשוות אותם ליעדים שנקבעו מראש למשל – האם מחזור המכירות החודש עלה על מיליון ש"ח. הבחירה לאיזה נקודת התייחסות להשוות את המדדים תלויה בסביבה העסקית. בעסקי התיירות למשל נהוג להשוות את הנתון לאותו חודש בשנה שעברה כיוון שבכל חודש במהלך השנה הלקוחות מתנהגים אחרת.

טרנדים \ גרף מגמה

לעיתים השוואה של ה- KPI’s לתוצאה של חודש קודם אינה נותנת לנו את התמונה המלאה, לכן בנוסף להשוואה אפשר לבחור כמה מדדים (או אפילו את כולם) ולצייר את גרף המגמה של השנה או שנתיים האחרונות. הוספת גרף מגמה למדד KPI נותן הקשר רחב יותר להבנת התוצאה החודשית.

הצגה ויזואלית

ישנם אינסוף אפשרויות והמון מקום ליצירתיות כאשר מציגים דו"ח KPI, והמשימה של הדאטה אנליסט היא לקחת את כל המידע מבסיסי הנתונים בעזרת שאילתות מורכבות ולבנות מהתוצאות את הדו"ח בצורה בהירה ונעימה שתאפשר הבנת מצב החברה בקלות ובמהירות.

בקטעים הבאים בחרתי כמה דוגמאות ויזואליות שאפשר ללמוד מהן. הדוגמאות נוצרו בכלי Power Bi שהוא כלי מצוין בשביל לבנות דוחות KPI אך ישנם גם טובים אחרים.

הצגת מדדי KPI

KPI

בדו"ח הנ"ל ניתן לראות בשורה הראשונה את המדדים הראשיים של הדו"ח. שימו לב שהמדדים צבועים בירוק או אדום בהתאם לעליה או ירידה של המדד ביחס לחודש שעבר.

כמו כן, בדו"ח יש גם קו מגמה של ההכנסות בשנה האחרונה.

אפשר להיכנס לדוח עצמו ולפלח את המדדים ע"י לחיצה על הסגמנטים (ב- Power Bi לחיצה על עמודה של מאפיין בגרף בד"כ תפלטר את הדו"ח לפי המאפיין).

https://community.powerbi.com/t5/Data-Stories-Gallery/Customer-Analysis-Dashboard/td-p/630893 

קופסת מטריקות

הדו"ח הבא מדגים את הרעיון של "קופסת מטריקות". 

KPI

קופסת מטריקות היא טבלה של KPI’s. לכל KPI יש שורה ובה הערך שלו, השוואות ואפילו גם קו מגמה. קו זה מכונה sparkline ובדו"ח הנוכחי הוא מופיע תחת הכותרת Trending.

קישור לדו"ח המלא:

https://community.powerbi.com/t5/Data-Stories-Gallery/KPI-Breakdown-Scorecard-by-Decisive-Data/td-p/394477

לסיכום

  • דו"ח KPI הוא דו"ח המרכז את המדדים המרכזיים שמעניינים את החברה. עליו להיות מתומצת כדי שאפשר יהיה במבט אחד לקבל את תמונת המצב.
  • בתהליך יצירת הדו"ח יש חשיבה אסטרטגית באשר ליעדים החשובים של החברה מלבד כתיבת שאילתות ויצירת הדו"ח עצמו בכלי ויזואליזציה שיודע להציג דוחות.
  • מלבד ה -KPI’s ישנם אלמנטים נוספים בדו"ח שצריך לתת עליהם את הדעת: חלון הזמן שהדו"ח מציג, מאפיינים שרוצים לפלח לפיהם ובחירת קווי מגמה שנרצה לראות.
  • במאמר התייחסתי לדו"ח KPI של חברות אך למעשה כל מחלקה בארגון גדול יכולה להיחשב חברה ויכולה ליצור דו"ח KPI בהתאם ליעדים שלה.

צריכים דאטה אנליסט על מנת ליצור דוחות KPI לחברה שלכם?
מוזמנים ליצור איתי קשר [email protected]

לקריאה נוספת

היתרונות בהעסקת דאטה אנליסט חיצוני (פרילנסר).
הסיבות לירידה במדדי KPI.
מדריך לניתוח נתונים ובניית דוחות ב Power BI.

English version of the article – Promoting strategic goals using KPI reports

Yuval Marnin

לחברות המעוניינות בשירותי פרילנס או מנטורינג של אנליסט, ניתן לפנות אליי ל[email protected]