היתרונות והחסרונות של Power BI

You are currently viewing היתרונות והחסרונות של Power BI
  • קטגוריה:Power BI
  • זמן קריאה:זמן קריאה 2 דקות

הפוסט נכתב על ידי יובל מרנין.
למידע על שרותי מנטורינג של דאטה אנליסט לחצו כאן.


בשנת 2011 מיקרוסופט נכנסה לשוק של Self Service bi עם כלי חדש בשם Power BI. מטרת הכלי היא  תיחקור נתונים עסקיים ויצירת דוחות KPI.
עם השנים הכלי התפתח והתעדכן והיום הוא משמש מספר רב של אנליסטים, אנשי BI ומנהלים הרוצים להבין טוב יותר את הנתונים בחברה שלהם.
הפוסט הבא מתאר את היתרונות והחסרונות של הכלי Power BI. אני מודה שאני מחבב את העבודה עם הכלי אך אנסה להיות אובייקטיבי במידת האפשר.

יתרונות

נוחות עבודה

היתרון הבולט של Power BI הוא נוחות העבודה של הכלי. כמו במצגת של Power point ניתן בקלות לעצב גרפים וויזואליזציות, לחבר אותם אל מודל הנתונים ולייצר דוחות יפים ובהירים. קלות העבודה של Power BI מאפשרת עקומת למידה מהירה והתמקדות בניתוח הנתונים. בנוסף על כך, היות ו- Power BI הוא כלי מרכזי היום בשוק, ישנם מספר רב של אנליסטים שעבדו עם הכלי ואין להם צורך בהכשרה מיוחדת.

עדכניות וחדשנות

צוות הפיתוח של Power BI מוציא מדי חודש עדכון לכלי. יחד עם העדכון עולה גם פוסט בבלוג עם סרטון YouTube שמתאר את השינויים שהיו החודש. צוות הפיתוח של הכלי עוקב אחר הבקשות וההערות של המשתמשים ומעדכן את הכלי בהתאם.

מחיר

מחיר הכניסה של הכלי הוא מאד מאד נמוך. כמה נמוך? למעשה הוא לא קיים. בתצורה הבסיסית ביותר ניתן להוריד את גרסת הדסקטופ ולהשתמש בה בחינם לשימוש חופשי (גם מסחרי). באופן עבודה זה גם אין צורך להעלות את הנתונים לענן של מיקרוסופט.

אם רוצים להשתמש בענן ובהצגה מתקדמת יותר של הנתונים ניתן לרכוש רישיון Pro במחיר של 10$ לחודש לכל משתמש. לעומת זאת, עבור ארגונים גדולים הרוצים להטמיע את הכלי במערכות הענן הפנימיות שלהם המחיר יהיה הרבה יותר גבוה. אפרט על כך בהמשך.

כלי AI מובנים וקלים לשימוש

בנוסף לגרפים הבסיסים ל- Power BI יש גם כלים מאד מתקדמים לניתוח נתונים. חלק מהכלים גם משתמשים באלגוריתמים של Machine learning ו- AI וכל אחד יכול להשתמש בהם בקלות גם מבלי להיות data scientist או להבין בתחום. למשל, אחד הכלים האלה נקרא Key influencers והוא מאפשר לאתר מהם המשתנים להם יש השפעה מובהקת על משתנה נבדק.

כמו כן, Power BI תומך במנגנון שנקרא RLS. מנגנון זה מאפשר יצירת דו"ח אחד גנרי לכלל הלקוחות (או המחלקות בארגון) והוא יכול להתעדכן בהתאם למשתמש שרואה אותו.

חנות הויזואליזציות

באתר של Power BI יש גם חנות ובה ניתן להוסיף ויזואלזציות (גרפים וכלים) שאינן מופיעות בגרסה הבסיסית. חלק מהפריטים הינם ללא תשלום וחלק ניתנים לרכישה.

הויזואלזציות בחנות הן גם חסרון של הכלי (על כך בחלק הבא).

חסרונות

מחיר גבוה להטמעה פנימית בארגון

כפי שראינו בחלק של היתרונות, מחיר הכניסה של הכלי הוא נמוך כשבוחרים לעבוד בענן של מיקרוסופט, אך אם הארגון רוצה להטמיע את הכלי במערכות הפנימיות שלו מחיר הכניסה הוא הרבה יותר גבוה ועומד על 5,000$ בחודש.

יש ארגונים גדולים שיעשו שימוש אינטנסיבי בכלי והמחיר ישתלם, אבל אם מחלקה קטנה בארגון רוצה להשתמש בכלי לשימושים אנליטים (למשל, מחלקה קטנה בבנק שאינה יכולה להוציא את הנתונים מחוץ לארגון) היא עדיין תצטרך לשלם 5,000$ לחודש וזה כבר לא ישתלם לה.

טוב יעשו מיקרוסופט אם יבנו מודל תמחור ביניים שיאפשר להטמיע את הכלי במחיר נמוך יותר לפחות משתמשים.

ריבוי שפות תכנות: שפת M ושפת Dax

ברוב כלי ה- BI יש שפה פנימית ונוסחאות כדי ליצר מניפולציות על המשתנים. ב-Power BI  מסיבה לא ברורה יש שתי שפות. שפת DAX לביצוע מניפולציות ושפת M ליצירת מודל הנתונים.

אומנם לא תמיד צריך להשתמש בשפת M וגם יש בכלי עזרים רבים המונעים את הצורך לכתוב או להבין קוד בשפת M, אבל מי שמעוניין להתמחות בכלי צריך לשלוט בשתי שפות אלו שאינן דומות לשפתSQL  שהיא השפה הסטנדרטית בתחום של ניתוח נתונים (נכון לשנת 2021).

היעדר ויזואליזציות

ב- Power BI יש גרפים ודרכים רבות ומתוחכמות לראות את הנתונים ולנתח אותן, וגם המפתחים של הכלי מוסיפים עוד ויזואליזציות באופן תדיר, אבל עדיין, נכון לכתיבת פוסט זה חסרים דברים בסיסים שקיימים בכלים אחרים ואין בכלי זה, למשל Sparklines או Box plot.

אומנם אפשר להוסיף את חלק מהויזואליזציות האלה בעזרת החנות שלPower BI  אך לדעתי מיקרוסופט צריכה להוסיף אותם בהתקנה הבסיסית של הכלי ללא צורך של הורדה מהחנות. בנוסף לכך, חלק מהויזואליזציות בחנות הן בתשלום.

סיכום

הכלי Power BI הינו כלי מרכזי בעולם ה- Self Service BI. היתרונות הגדולים שלו הם נוחות השימוש, הויזואלזציות הבהירות שהוא מאפשר לייצר, דאשבורדים יפים והמחיר הנמוך שלו. החסרונות הבולטים שלו הם מחירו הגבוה עבור חברות שאינן מעוניינות להעלות את הנתונים לענן של מיקרוסופט והשימוש בשתי שפות תוכנה כדי להתמקצע בכלי.

צריכים עזרה ביצירת דוחות ב- Power BI?
מוזמנים ליצור איתי קשר [email protected]

English version of the article –The pros and cons of Power BI

Yuval Marnin

לחברות המעוניינות בשירותי פרילנס או מנטורינג של אנליסט, ניתן לפנות אליי ל[email protected]