מה זה דאטה אנליסט ואיך להיכנס לתחום?

You are currently viewing מה זה דאטה אנליסט ואיך להיכנס לתחום?
Image by Mudassar Iqbal from Pixabay
נכתב על ידי יובל מרנין.
לחברות המעוניינות בשירותי פרילנס או סדנאות של אנליסט, ניתן לפנות אליי [email protected]

במדריך הבא אסביר מהו המקצוע דאטה אנליסט וכיצד אפשר להיכנס לתחום.
המדריך מנוסח בלשון זכר אך מתאים לכל המינים.

**** לפודקאסט של הבלוג לחצו כאן **** 

מה זה דאטה אנליסט

דאטה אנליסט הוא מקצוע מולטי-דיסיפלינרי בו מנתחים נתונים בעזרת כלים סטטיסטים. מהניתוחים מפיקים תובנות באשר לפעילות המשתמשים או הלקוחות בארגון ומתובנות אלו בונים תאוריות ותחזיות אותן מציגים לבעלי העניין בחברה.
 

כדי להיות דאטה אנליסט צריך לדעת: סטטיסטיקה ושיטות מחקר, שפות תכנות, הבנה עסקית, סוציולוגיה וזיהוי טרנדים טכנולוגים ופוליטיים. ישנם מעט מאד מקצועות בשוק התעסוקה שמשלבים כל כך הרבה תחומים, וכיאה למקצוע מולטי-דיסיפלינרי, מסלולי ההכשרה של אנליסט יכולים להיות מרובים, אבל חייבים לכלול מספר תחומי ידע.

כמו כן, דאטה אנליסט צריך להיות גם סקרן, יצירתי, ביקורתי מאד כלפי נתונים ולא מפחד מקצת תכנות.

בפוסט הבא אנסה לתאר בפירוט  איך להיות דאטה אנליסט ומה נדרש מכם כדי להפוך למומחים בתחום.

המוטיבציה לכתוב את הפוסט עלתה בעקבות דיונים רבים בנושא בקבוצת הפייסבוק שלי Data analytics Israel.
כמנהל הקבוצה, אנשים רבים פונים אלי ומבקשים עזרה והכוונה איך להיות דאטה אנליסט.

הערה חשובה: הפוסט הזה מיצג את ההבנה שלי בנושא לאחר שנים רבות של עבודה בתחום. יתכן שלאנליסטים אחרים יהיו דעות שונות על אופן ההכשרה של דאטה אנליסט. זה לגיטימי שיהיו דעות שונות 🙂

תואר אקדמי

כדי להיות אנליסט רצוי מאד שיהיה לכם תואר אקדמי. ישנם אנליסטים שאין להם תואר אקדמי, אך הם יחידי סגולה. הסיבה לכך שמומלץ ללמוד תואר הוא שמקצוע האנליסט דורש חשיבה תיאורטית וביקורתית כדי לפרש ולהבין נתונים וקורסים בתואר אקדמי כגון סטטיסטיקה ושיטות מחקר מפתחים סוג כזה של חשיבה.

איזה תואר כדאי ללמוד?

כיוון שהמקצוע הוא במהותו מולטי-דיסיפלינרי ודורש דמיון וחשיבה תיאורטית, ישנם מגוון רחב של תארים שניתן ללמוד כדי להיכנס לתחום. התארים יכולים להיות מדעי ההתנהגות, סטטיסטיקה, הנדסה תעשיה וניהול, כלכלה ואולי אפילו מדעי הרוח במידה והתואר מכיל קורסים בסטטיסטיקה.

חשוב לשים דגש שהתואר יכלול כמה שיותר קורסים בסטטיסטיקה (סטטיסטיקה א' ו- ב', הסקה סטטיסטית וכדומה) ואולי הדבר החשוב ביותר הוא ללמוד קורסים בתחום של שיטות מחקר. אני לא סתם מדגיש את הקורס שיטות מחקר. קורסים בתחום של זה הם הקורסים החשובים ביותר כדי לפתח חשיבה של דאטה אנליסט. רק קורס בו לומדים דברים כגון: דגימה נכונה של אוכלוסייה, הימנעות מהטיות סטטיסטיות, משתנים מתערבים וכדומה יכול לעזור לכם להיות טובים במקצוע של דאטה אנליסט.

ידע טכנולוגי

במקצוע של דאטה אנליסט, הידע התאורטי צריך לבוא לידי מימוש בעזרת כלים טכנולוגיים, כלים סטטיסטים ותשאול של מקורות מידע ודאטה-בייסים בעזרת שאילתות. לכן יש צריך גם בידע וביכולות טכנולוגיות.

אקסל

אקסל או תוכנות אחרות של גליונות נתונים אחרים הם חבריו הטובים ביותר של האנליסט.
איך שלא תסתכלו על זה, ומאיזה כיוון שלא תנתחו נתונים, בסוף תמיד תגיעו לטבלה באקסל. לא חייבים להיות מומחים בכל דבר שאקסל יודע לעשות, אבל כדאי להכיר כמה פונקציות מעבר לרמה הבסיסית. פונקציות כגון vlookup  ו- pivot table הן מאד שימושיות.

לימודי דאטה-בייסים SQL ושפות BI

נכון לשנת 2022 השפה לתשאול של דאטה-בייסים היא שפת SQL.
לכן ההמלצה היא: תלמדו SQL. בניגוד לשפות תכנות אחרות שבאות והולכות שפת SQL קיימת המון שנים ולא נראה כרגע שיש שפה אחרת שמאיימת אליה (גם לא פייטון או R שאליהן ארחיב בהמשך).

שימו לב: לכל מנוע SQL יש דיאלקט מעט שונה, אבל זה לא צריך להטריד אתכם. באופן בסיסי השפה זהה לכולם ובין מנועי הדאטה-בייס השונים יש הבדלים קטנים.

כלי BI ודאשבורדים

כאנליסטים תצטרכו להציג גרפים ונתונים לגורמים עסקיים בחברה שתעבדו בה ואף תצטרכו לפתח דוחות קבועים (דאשבורדים) שיעקבו אחר המדדים העיקרים של החברה (דוחות אלו מכונים דוחות KPI).

כלי ה- BI עוזרים לאנליסטים להציג את הנתונים בצורה קלה ולכן כדאי ללמוד אותם.

מה הם כלי ה-BI המועדפים?

כמו שכל נגן גיטרה אוהב סוג גיטרה אחר (אני למשל מאוהב בגיטרות המטאל של Ibanez) כך גם אנליסטים יעדיפו כלי BI שונים. ישנם מספר כלים פופולריים בשוק והרשימה הזאת משתנה עם השנים, ולכן מומלץ כל הזמן להתעדכן בטרנדים החדשים בעולם ה- BI.

כלים לניתוח סטטיסטי (R, Python, etc.)

לרוב כאנליסטים לא תצטרכו להשתמש בכלים האלה כיוון ש 95% מהפעולות אפשר לבצע בעזרת תחקור של הדאטה בייס בשפת SQL או שימוש בכלי BI. יתרה מכך, לרוב השימוש בכלים האלה יגרום לביזבוז זמן רב כיוון שהן שפות תכנות לכל דבר ובשפות תיכנות יש התעסקות עם אוביקטי תוכנה, חיפוש דוגמאות לקוד באינטרנט ובאגים. הרבה באגים שתצטרכו לפתור במשך שעות ארוכות לתוך הלילה.

(הערה – שפת SQL אף היא שפת תכנות, וגם בה יכולים להיות באגים, אבל היא שפה עם מעט מאד אובייקטים והיא נועדה להיות קלה ככל שניתן וקרובה לאנגלית מדוברת).

מתי כן תשמשו בכלים האלה ולמה כדאי ללמוד אותם בכל זאת – אם תצטרכו לבנות מודלים מורכבים יותר כמו למשל Cluster analysis או מודלים של ניבוי וחיזוי, הכלים האלה יעזרו לכם מאד. יחד עם זאת, לרוב סוג כזה של מודלים בונים אנשי Data science ולא אנליסטים. לבנות מודלים כאלה הם תת התמחות בפני עצמה.

אם בכל זאת הנכם מעוניינים ללמוד את הכלים האלה הכנתי מדריך ל- ניתוח נתונים בשפת פייתון.

קורסי הכשרות מקצועיות לאנליסטים

לדעתי, קורסי הכשרה מקצועית אינם מחליפים תואר אקדמי.
הם יכולים להיות מאד שימושיים בעזרה של השלמת פערים שבדך כלל לא מלמדים בתואר. למשל,  לימוד שפת SQL, לימוד כלי BI וגם הקניית מתודולוגית עבודה (A/B testing, Scoring וכדומה). הקורסים גם יכולים לעזור לכם להתכונן לראיונות עבודה.

אם בחרתם ללכת בכיוון של קורסים מקצועיים אני ממליץ לקרוא את המאמר המצוין של רן בר זיק בנושא של קורסים מקצועיים.

ניסיון תעסוקתי

ניסיון תעסוקתי בחברה עסקית יפתח לכם את הדלת "לעולם האמיתי". יש משמעות מאד גדולה לניתוח עסקים אמיתיים של חברה. האנליזות והתשובות שתתנו לשאלות העסקיות יכולות לגרום לרווחים אדירים או הפסדים עצומים, הם יכולות לגרום לגיוס עובדים או פיטורים. הניסיון בעולם האמיתי יבהיר לכם עד כמה חשוב להיות צנועים וביקורתיים כלפי הנתונים שלכם ותמיד תמיד תמיד לבצע בדיקות שפיות.

כמו כן, בכל מקום עבודה יש מתודלוגית עבודה עם דאטה מעט שונה ומכל מקום ומכל דאטה אנליסט אחר אפשר ללמוד.
תהיו תמיד עם ראש פתוח, תעזרו ותיעזרו בעמיתיכם הדאטה אנליסטים. הם החברים שלכם לנשק.

התעדכנות במה שקורה בעולם: טרנדים טכנולוגיים ואירועים פולטים

כאמור, דאטה אנליסט זה מקצוע מולטי-דיסיפלינרי. ולא ניתן לנתק את מה שקורה בעולם מהעבודה שלכם ביומיום מכיוון שנתונים מתקבלים מפעולות של אנשים, ואנשים אינם חיים בחלל ריק אלא בעולם שמתרחשים בו תהליכים.
כדאטה אנליסטים אתם חייבים להיות ערים לתהליכים אלה ולמה שמתרחש בעולם סביבכם על מנת שתוכלו לפרש ולהבין נכון את התמונה שאתם מציירים מהנתונים.

אין דרך אחת או קורס שיכול ללמד אתכם מה קורה סביבנו. צריך להיות סקרן, לפקוח עיניים, להקשיב לחדשות, להתעדכן בחידושים טכנולוגים, לשמוע פודקאסטים בנושאים מגוונים, ואפילו להקפיד לראות פרסומות כדי לדעת על מוצרים ושירותים מתחרים.

לסיכום

מקצוע הדאטה אנליסט הוא מקצוע מולטי-דיסיפלינרי ויש להתמחות במספר תחומים כדי להיות אנליסט. כדאטה אנליסטים תהיה לכם אחריות רבה על הנתונים שתפיקו ולכן חשוב שתהיה לכם הכשרה טובה לפני שתתחילו את דרככם במקצוע המרתק הזה. בבלוג ים אנליטיקס ישנם מאמרים רבים על המקצוע שיכולים לעזור לכם. כמו כן, אם עברתם את ההכשרה, בדקו את עמוד המשרות של הבלוג שמתעדכן מדי פעם, אולי תמצא שם את המשרה שאתם מחפשים. 

**** לפודקאסט של הבלוג לחצו כאן **** 


נכתב על ידי יובל מרנין.
לחברות המעוניינות בשירותי פרילנס או סדנאות של אנליסט, ניתן לפנות אליי [email protected]

Yuval Marnin

לחברות המעוניינות בשירותי פרילנס או מנטורינג של אנליסט, ניתן לפנות אליי ל[email protected]